Breaking and Subversion in Mauricio Wacquez's Novels: a Proposal of Reading from Theory Scissionist
DOI:
https://doi.org/10.22370/rhv2016iss7pp99-121Keywords:
Nihilism, Entertainment, Literature, Mauritius Wacquez, scissionistAbstract
This article is the result of a critical exercise that is, reading the novels of Mauricio Wacquez understanding them as a rupture and writing project. For this, our proposal takes as its starting point the methodology of stratigraphic cuts proposed by Michel Houellebecq , applying in turn the theoretical dimension of François Meyronnis contained in L’ Axe du Néant (2003), specifically, the concept of division in writing.
References
A.E. Revista EVA, "Toda la Luz del Medio Día", Santiago, Nº1191, 23 de febrero, (1968): 69.
AMARO CASTRO, Lorena (2014). "Wacquez y sus precursores: infancia, género y nación". Revista chilena de literatura, (86): 31-50. Recuperado en 07 de agosto de 2015, de: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071822952014000100002&lng=es&tlng=es.10.4067/S0718-22952014000100002
ARANA FREIRE, Elsa (2001). "Frente a un escritor armado. Entrevista Póstuma a Mauricio Wacquez" Suplemento Artes y Letras. El Mercurio, 25 de marzo de 2001: E10.
AVARIA, Antonio (2000). "El tiempo Recobrado", El Mercurio, Santiago de Chile, 4 de Noviembre. Disponible en http://www.letras.s5.com/wacquez070102.htm (revisado 28 de julio del 2015).
BADRÉ, Fréderic (2003). L’ avenir de la littérature. Paris: Gallimard.
DEBORD, Guy (2003). La Sociedad del Espectáculo. 1967. Valencia: Pre-textos.
DENDLE, Brian (2002). "La última novela de Mauricio Wacquez: Epifanía de una sombra", en Revista chilena de Literatura, N°60, pp. 87-99. Impreso.
EDWARDS, Jorge (1981). "Camino del exceso, tras la aparición de Frente a un hombre armado". El Mercurio, 30 de agosto de 1981: Disponible en http://www.letras.s5.com/wacquez110903.htm
FONTAINE Talavera, Arturo (2000). "Por lo gestero y Maromero". El Mercurio, 24 septiembre de 2000: disponible http://www.letra2.s5.com/wacquez02092.htm (revisado 28 de julio del 2015).
HOUELLEBECQ, Michel (2011). Intervenciones. Barcelona: Anagrama.
LUNA, Roberto (1968). "Tendencias de la Novela Actual", La Prensa, Osorno, 7 de febrero de 1968: 22.
MARKS, Camilo (2003). "El poder y el deseo: Reedición de Frente a un hombre armado de Mauricio Wacquez", Revista de Libros El Mercurio 25 de Octubre: disponible en http://www.letras.s5.com/wacquez301003.htm (revisado 28 de julio del 2015).
MEYRONNIS, François (2000). L’ Axe du Néant. Paris: Gallimard.
N.N. "Premio Barral de Novela 1974", Las Últimas Noticias, Santiago, 14 de septiembre, (1974): 4.
RIVAS, Mauricio (2000). "Mauricio Wacquez La muerte es simple e irrefutable", El Metropolitano, 1 de septiembre de 2000: 22.
ROBLES, J. Francisco (2004). An-atomía/Desaparición del cuerpo en Excesos, de Mauricio Wacquez, en Revista Signos, 37(56): 105-121. Recuperado en 07 de agosto de 2015, de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071809342004005600008&lng=es&tlng=es. 10.4067/S0718-09342004005600008
RUIZ-TAGLE, Carlos (1975). "El Paréntesis de Mauricio Wacquez", Revista Qué Pasa, Julio: 35-37.
SIMONETTI, Pablo (2003). "La Rabia y el Descaro de Warni", en Suplemento Artes y Letras de El Mercurio, 23 de Noviembre de 2003: 11.
SIMONETTI, Pablo (2005). "Mauricio Wacquez: Prosista de materiales nobles". Revista de Libros de El Mercurio. 14 de enero de 2005: 15.
SIMONETTI, Pablo (2013). Presentación de la novela La soberbia juventud, GAM Santiago de Chile 1 de octubre de 2013.
SCHOPF, Federico (2001). La Liberación de los Sentidos, en El Mercurio, 25 de marzo de 2001: Disponible en http://www.letras.s5.com/wacquez110903.htm (revisado 28 de julio 2015).
SORIA, Bernardo (1985). "Mauricio Wacquez: Ella el sueño de Nadie", en El Mercurio de Valparaíso, 4 de Septiembre de 1985: 2.
VALDÉS, Adriana (1981). "Frente a un hombre armado", Revista Mensaje, Nº300. Disponible en http://www.letras.s5.com/wacquez270102.htm (revisado 28 de julio 2015).
VATTIMO, Gianni (1987). El Fin de la Modernidad. Nihilismo y Hermenéutica en la cultura Posmoderna. Barcelona: Gedisa.
WACQUEZ, Mauricio (1965). Toda la Luz del Mediodía, Santiago de Chile: Editorial Zig-Zag.
WACQUEZ, Mauricio (1972). Cultura como Seguridad, Santiago: Colección Escritos Breve del Departamento de Filosofía de la Universidad de Chile.
WACQUEZ, Mauricio (1975). Paréntesis, Barcelona: Barral Editores.
WACQUEZ, Mauricio (1981). Frente a un Hombre Armado. Barcelona: Bruguera.
WACQUEZ, Mauricio (1983). Ella o el sueño de nadie. Barcelona: Tusquets Editores.
WACQUEZ, Mauricio (2001). Epifanía de una Sombra. Santiago de Chile: Editorial Sudamericana.
WACQUEZ, Mauricio (2004). Hallazgos y Desarraigos. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.
ZAMBRA, Alejandro (2003). "Un embutido de obediencia de anarquía", en Hoja por Hoja, Las Ultimas Noticias, 12 de noviembre de 2003: 35.
ZAMBRA, Alejandro (2007). "Un lector borrado", en La Revista de Libros. El Mercurio, 15 de abril de 2007: 13.
ZAMBRA, Alejandro (2010). No Leer. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0 International) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).