This is an outdated version published on 2022-06-10. Read the most recent version.

Tensions at School: Education for Girls Under the Neoliberal Stamp

Authors

  • Luna Follegati UMCE
  • Claudia Matus Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Valentina Errázuriz Pontificia Universidad Católica de Chile

DOI:

https://doi.org/10.22370/rhv2022iss19pp349-375

Keywords:

education, gender, feminism, feminist movement, citizenship

Abstract

Problematizing the production of gender -and specifically of the feminine in the school context- is particularly complex. For some time now, it has been the students themselves who have pointed out the disagreement with an educational system that persists in implementing both institutional and daily actions that shape and produce sexist differences in a significant way. The school has thus become a space of dispute and territory in conflict, where new perspectives of girls and young women coexist in relation to the demands for rights, to make their voices heard and to publicly express their disagreement, in the current context of mobilizations that question the prevailing neoliberalism. From the above framework and context, ethnographies conducted in two educational establishments, during 2014-2018, will be analyzed. In them, it is possible to identify two relevant argumentative axes that account for the production of women as second-class subjects, accentuating the analysis in the crossing between the forms of economization of life in a neoliberal key, and the implications of this from a gender perspective.

References

Arancibia, L., Soto, P., Espinoza, R. (2016). Democracia y ciudadanía: Una propuesta de análisis crítico de la configuración de los imaginarios socio-políticos del movimiento secundario en la ciudad de Valparaíso. HYBRIS. Revista de Filosofía, 7, 129-160.

Arnot, M., Chege, F. N., Wawire, V. (2012). Gendered constructions of citizenship: Young Kenyans’ negotiations of rights discourses. Comparative Education, 48(1), 87-102. https://doi.org/10.1080/03050068.2011.637765

Bellei, C. (2015). El gran experimento. Mercado y privatización de la educación chilena. Santiago: LOM.

Bickmore, K. (2002). How Might Social Education Resist Heterosexism? Facing the Impact of Gender and Sexual Ideology on Citizenship. Theory & Research in Social Education, 30(2), 198-216. https://doi.org/10.1080/00933104.2002.10473191

Brandzel, A. L. (2016). Against citizenship: The violence of the normative. Urbana: University of Illinois Press.

Brown, W. (2016). El pueblo sin atributos. La secreta revolución del neoliberalismo. Barcelona: Malpaso.

Butler, J. (2000). El marxismo y lo meramente cultural. New Left Review, 2, 109-122

Butler, J. (2006). Vida Precaria. El poder del duelo y la violencia. Madrid: Paidos.

Castillo, A. (2011). Nudos Feministas. Política, filosofía, democracia. Santiago de Chile: Palinodia.

Castillo, A. (2016). Disensos Feministas. Santiago de Chile: Palinodia.

Castillo, A. (2019). Crónicas feministas en tiempos neoliberales. Santiago de Chile: Palinodia.

Dagnino, E. (2007). Citizenship: A Perverse Confluence. Development in Practice, 17(4/5), 549-556. https://doi.org/10.1080/09614520701469534

De Fina, D., Figueroa, F. (2019). Nuevos “campos de acción política” feminista: Una mirada a las recientes movilizaciones en Chile. Revista Punto Género, 11, 51-72.

Espinoza, V. (2012). El reclamo chileno contra la desigualdad de ingresos. Explicaciones, justificaciones y relatos. Revista Izquierdas, 12, 1-25.

Errázuriz, V. (2021). Becoming “Hijas de la Lucha”: Political subjectification, affective intensities, and historical narratives in a Chilean all-girls high school. Theory & Research in Social Education, 49(1), 27-53. https://doi.org/10.1080/00933104.2020.1857316

Follegati, L. (2018). El feminismo se ha vuelto una necesidad: movimiento estudiantil y organización feminista en Chile (2000-2017). Revista Anales de la Universidad de Chile, 7(14), 261-291.

Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio y población. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Fraser, N. (2009a). El feminismo, el capitalismo y la astucia de la historia. New Left Review, 56, 87-104.

Fraser, N. (2009b). Escalas de justicia. Madrid: Herder.

Fraser, N. (2015). Fortunas del feminismo. Del capitalismo gestionado por el Estado a la crisis neoliberal. Madrid-Quito: Traficantes de Sueños / Instituto de Altos Estudios Nacionales del Ecuador.

Fraser, N. (2016). El capital y los cuidados. New Left Review, 100, 111-132.

Fraser, N. (2020). Los talleres ocultos del capital. Un mapa para la izquierda. Madrid: Traficantes de sueños.

Friedrich, D. (2010). Historical consciousness as a pedagogical device in the production of the responsible citizen. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31(5), 649-663. https://doi.org/10.1080/01596306.2010.516947

Gago, V., Cavallero, L. (2019). Una lectura feminista de la deuda. Buenos Aires: Fundación Rosa Luxemburgo.

Gago, V. (2019). La potencia feminista o el deseo de cambiarlo todo. Madrid: Traficantes de sueños.

Harris, A. (2004a). Future Girl: Young Women in the Twenty-first Century. New York: Routledge.

Harris, A. (2004b). Jamming Girl Culture: Young Women and Consumer Citizenship. In A. Harris (Ed.), All about the Girl: Culture, Power, and Identity, pp. 163-172. New York: Routledge.

Matus, Claudia. (2019). Ethnography and Education Policy - A Critical Analysis of Normalcy and Difference in Schools. New York: Springer.

Matus, C., Errázuriz, V., Follegati, L. (2021). Producción de mujeres como sujetos de segunda categoría en el espacio escolar: Más allá de las ideas normativas de género y ciudadanía. En C. Villalobos, M. J. Morel y E. Treviño (Eds.), Ciudadanías, educación y juventudes. Investigaciones y debates para el Chile del futuro, pp. 111-138. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.

McRobbie, A. (2004). Notes on Postfeminism and Popular Culture: Bridget Jones and the New Gender Regime. In A. Harris (Ed.), All about the Girl: Culture, Power, and Identity, pp. 163-172. New York: Routledge.

Khoja-Moolji, S. (2014). Producing neoliberal citizens: Critical reflections on human rights education in Pakistan. Gender & Education, 26(2), 103-118. https://doi.org/10.1080/09540253.2014.898025

Lamadrid, S. (2020). Todas somos feministas: Desafíos a una sociedad neoliberal y conservadora. Revista Análisis del Año 2019, 83-106.

Leibe, L., Roque, B. (2019). El mayo estudiantil feminista de 2018 en la Pontificia Universidad Católica de Chile: “la revolución es feminista”. En M. Larrondo y C. Lara (Eds.), Activismos feministas jóvenes: Emergencias, actrices y luchas en América Latina, pp. 59-78. Buenos Aires: CLACSO.

Núñez, X. P. (2020). Performing the (religious) educator’s vocation. Becoming the ‘good’ early childhood practitioner in Chile. Gender and Education, 32(8), 1072-1089. https://doi.org/10.1080/09540253.2018.1554180

Paredes, J. P. (2019). De la Revolución Pingüina a la arena de la gratuidad. Balance de 10 años de luchas estudiantiles en Chile (2007-2017). En Rubén Díez García y Gomer Betancor Nuez (Eds.), Movimientos sociales, acción colectiva y cambio social en perspectiva. Continuidades y cambios en el estudio de los movimientos sociales, pp. 133-147. Bizkaia: Fundación Betiko.

Pascoe, C. J. (2011). Dude, You’re a Fag: Masculinity and Sexuality in High School. Berkeley, CA: University of California Press.

Ringrose, J. (2007). Successful girls? Complicating post-feminist, neoliberal discourses of educational achievement and gender equality. Gender & Education, 19(4), 471-489. https://doi.org/10.1080/09540250701442666

Ruiz, C. 2015. De nuevo la sociedad. Santiago: LOM.

Schild, V. (2001). ¿Nuevos Sujetos de Derechos? Movimientos de mujeres y la construcción de ciudadanía en las ‘nuevas democracias’. En Arturo Escobar, Sonia Álvarez y Evelina Dagnino (Eds.), Política cultural & cultura política: Una nueva mirada sobre los movimientos sociales latinoamericanos, pp. 119-146. Bogotá: Taurus-ICANH.

Schild, V. (2007). Empowering Consumer Citizens or Governing Poor Female Subjects. The Institutionalization of “Self-Development” in the Chilean Social Policy Field. Journal of Consumer Culture, 7(2), 179-203. https://doi.org/10.1177/1469540507077672

Schild, V. (2013). Care and Punishment in Latin America: The Gendered Neoliberalization of the Chilean State. In Mark Goodale and Nancy Postero (Eds.), Neoliberalism Interrupted: Social Change and Contested Governance in Contemporary Latin America, pp. 195-224. Stanford: Stanford University Press.

Schild, V. (2015). Los feminismos y la construcción del estado social neoliberal en América Latina. En Narda Henríquez, Gerardo Damonte, Marianne Braig y Barbara Göbel (Eds.), Desigualdades en un Mundo Globalizado, pp. 75-100. Lima: CISEPA, Pontificia Universidad Católica del Perú.

Schild, V. (2016). Feminismo y Neoliberalismo en América Latina. New Left Review, 96, 63-79.

Schild, V. (2018). Contingencia, democracia y neoliberalismo: reflexiones y tensiones a partir del movimiento feminista en la actualidad. Revista Pléyade, 22, 157-180. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-36962018000200157

Thielemman, L. (2016). La anomalía social de la transición. Movimiento estudiantil e izquierda universitaria en el Chile de los noventa (1987-2000). Santiago: Tiempo Robado editoras.

Thorne, B. (1993). Gender Play: Girls and Boys in School. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

Valdés, T. (2013). Género en la escuela, o la porfiada desigualdad. Docencia, 49, 46-61.

Villalobos, C. (2016). El campo educativo en el Chile post-dictadura (1990-2013). Continuidad y ruptura en la implementación del neoliberalismo en educación. En Andrea Pinol (Ed.), Democracia versus neoliberalismo: 25 años de neoliberalismo en Chile, pp. 160-179. Santiago: Fundación Rosa Luxemburgo, ICAL, CLACSO.

Wilkins, A. (2012). Push and pull in the classroom: Competition, gender and the neoliberal subject. Gender & Education, 24(7), 765-781. https://doi.org/10.1080/09540253.2011.606207

Willett, R. (2008). “What you wear tells a lot about you”: Girls dress up online. Gender & Education, 20(5), 421-434. https://doi.org/10.1080/09540250701797242

Zerán, F. (Ed.) (2018). Mayo Feminista. La Rebelión contra el patriarcado. Santiago de Chile: LOM.

Published

2022-05-30 — Updated on 2022-06-10

Versions

How to Cite

Follegati, L., Matus, C., & Errázuriz, V. (2022). Tensions at School: Education for Girls Under the Neoliberal Stamp. Revista De Humanidades De Valparaíso, (19), 349–375. https://doi.org/10.22370/rhv2022iss19pp349-375 (Original work published May 30, 2022)

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.