Numerus surdus and musical harmony. On the equal temperament and the end of the Pythagorean reign of numbers

Authors

  • Lianggi Espinoza Universidad de Valparaíso, Chile
  • Juan Redmond Universidad de Valparaíso, Chile
  • Pablo César Palacios Torres Universidad de Valparaíso, Chile
  • Ismael Cortez Aguilera Universidad de Valparaíso, Chile

DOI:

https://doi.org/10.22370/rhv2020iss16pp137-167

Keywords:

equal temperament, philosophy, pythagorism, mathematical music

Abstract

Abstract

The development of philosophical ideas throughout history has sometimes been assisted by the use of handcrafted instruments. Some paradigmatic cases, such as the invention of the telescope or the microscope, show that many philosophical approaches have been the result of the intervention of such instruments. The aim of this article is to show the determining role that stringed musical instruments with frets had in the crisis and generation of philosophical paradigms. In fact, just as the observations of the moon with the telescope broke more than a thousand years of Aristotelian hegemony, the fretted string instruments, predecessors of the guitar, played a central role in the collapse of one of the most influential approaches in the history of Philosophy: Pythagorism. We focus on the fundamental hallmarks of Pythagorism and on how, during the 16th century and from the fretted string instruments, the mathematical-musical notion of equal temperament emerged, which from the middle of the 19th century will be established as the prevailing philosophical-musical paradigm of the West.

References

Aristóteles (1994). Metafísica. Madrid: Gredos.

Barker, Andrew (2014). Pythagorean harmonics. En Carl A. Huffman (ed.), A History of Pythagoreanism, pp. 185–203. Cambridge: Cambridge University Press.

Barrios, José, Prieto, Ramón (1992). Los problemas especiales: la duplicación del cubo I (De Hipócrates a Eratóstenes). En M. Hernández y J. Montesinos (eds.), Actas del I Seminario Orotava de Historia de la Ciencia, pp. 371-391. Canarias: Ediciones Educativas Canarias.

Beaujouan, Guy (1991). Le vocabulaire scientifique du latin medieval. En Guy Beaujouan (ed.), Par raison de nombres. L’art du calcul et les savoirs scientifiques médiévaux, VIII, pp. 346-347. Hampshire: Variorum.

Brunschvicg, Léon (1947). Les étapes de la philosophie mathématique. Paris: PUF.

Burkert, Walter (1972). Lore and Science in Ancient Pythagoreanism. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Burnet, John (1928). Greek Philosophy, Part I, Thales to Plato. London: Macmillian and Co., Limited St. Martin’s street.

Crone, Ernst, et allia (1961). Introduction. En En Ernst Crone, E. J. Dijksterhuis, R. J. Forbes, M. G. J. Minnaert, A. Pannekoek (eds.), The principal works of Simon Stevin, Vol. 2b: Mathematics, pp. 459-476. Amsterdam: C. V. Swets & Zeitlinger.

Crone, Ernst, et allia (1966). Music. En Ernst Crone, E. J. Dijksterhuis, R. J. Forbes, M. G. J. Minnaert, A. Pannekoek (eds.), The principal works of Simon Stevin, Vol. 5: Engineering - Music - Civic Life, pp. 413-464. Amsterdam: C. V. Swets & Zeitlinger.

De Milán, Luis (1535-1536). Libro de música de vihuela de mano intitulado “El Maestro”. Valencia: Francisco Díaz Romano.

Ellis, Katharine (2001). The structures of musical life. En The Cambridge History of Ninteenth-Century Music, pp. 343-370. Cambridge: Cambridge University Press.

Euclides (1774). Los seis primeros libros y el undécimo, y duodécimo de los Elementos de Euclides (Trad. Simson, R.). Madrid: D. Joachin Ibarra, Impresor de Cámara de S.M.

Faber Stapulensis, Jacobus (1496). Arithmetica et musica. Paris: Joannes Higmanus et Volgangus Hopilius.

Floris, Hendrik (1987). Simon Stevin's equal division of the octave. Annals of Science, 44(5), 471-488. https://doi.org/10.1080/00033798700200311

Galilei, Vincenzo, d. (1589). Discorso Intorno Alle Opere Di Gioseffo Zarlino: Et Altri Importanti Particolari Attenenti Alla Musica. Venezia: Appresso Giorgio Marescotti.

García Pérez, Amaya (2003). El número sonoro: la matemática en las teorías armónica de Salinas y Zarlino. Salamanca: Caja Duero.

García Pérez, Amaya (2002). El temperamento en las teorías musicales de Salinas y Zarlino uso y aplicación del "mesolabio". Revista de Musicología, 25(2), 347-361.

García Pérez, Amaya (2014). El temperamento igual en los instrumentos de cuerda con trastes. En Amaya Sara García Pérez, Paloma Otaola González (coord.), Salinas, Francisco de. Música, teoría y matemática en el Renacimiento, pp. 61-89. Ediciones Universidad de Salamanca.

García Pérez, Amaya (2013). Francisco de Salinas y la teoría musical renacentista. En Amaya García Pérez y Bernardo García-Bernalt Alonso (eds.), De Musica libri septem de Francisco de Salinas, pp. 42-92. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Garrido, Fuensanta (2012). Lo que vibra es el yunque: Análisis de Nicom. Harm. VI, pp. 245.18-248.26. Cuadernos de filología clásica. Estudios griegos e indoeuropeos, 22, 127-140. http://dx.doi.org/10.5209/rev_CFCG.2012.v22.39067

Garrido, Fuensanta (2016). Los teóricos menores de la música griega: Euclides el Geómetra, Nicómaco de Gerasa y Gaudencio el Filósofo. Barcelona: Cérix.

Gómez, Maricarmen (1992). Some Precursors of the Spanish Lute School. Early Music, 20(4), 583-593. Retrieved December 16, 2020, from http://www.jstor.org/stable/3128024

González, Alfonso H. (2014). La evitación de los números irracionales en la teoría musical antigua y sus consecuencias. La Gaceta de la RSME, 17(4), pp. 743-764.

Huffman, Carl (2018). Pythagoras. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.). URL: https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/pythagoras/

Iamblichus (1989). On the Pythagorean Way of Life. Liverpool: Liverpool University Press.

Lindley, Mark y Turner-Smith, Ronald (1993). Mathematical Models of Musical Scales. Bonn: Verlag für systematische Musikwissenschaft GmbH.

Mersenne, Marin (1637). Harmonie universelle, Tomo 2, Paris: Pierre Ballard.

Paniagua, Carlos (2018). El laúd árabe medieval: historia y construcción. Madrid: Ediciones Polifemo.

Pope, Isabel (1961). La vihuela y su música en el ambiente humanístico. Nueva Revista De Filología Hispánica, 15(3-4), 364-376.

Rasch, Rudolf (2008). Simon Stevin and the Calculation of Equal Temperament. En Philippe Vendrix (ed.), Music and Mathematics, pp. 253-320. Turnhout: Brepols Publishers. https://doi.org/10.1484/M.EM-EB.3.3286

Rossi, Paolo (2009). I Filosofi e le Macchine. Milano: Feltrinelli.

Salinas, Francisco (1577). De música libri septem. Salamanca: Mathias Gastius.

Stevin, Simon (1585). L´Arithmétique. Leiden: L´Imprimerie de Christophle Plantin.

Strunk, Oliver (1950). Source Readings in Music History. From Classical Antiquity through the Romantic Era. New York: Norton & Company Inc.

Tannery, Paul (1915). Du rôle de la musique grecque dans le développement de la musique pure. En Paul Tannery, Mémoires Scientifiques, Vol. 3, pp.68-87. Toulouse: Privat and Paris, Gauthier-Villars.

Tinctoris, Johannes (1917). De inventione et usu musicae. Regensburg: Friedrich Pustet.

Van Wymeersch, Brigitte (2008). Qu’entend-on par «nombre sourd»? En Philippe Vendrix (ed.), Music and Mathematics, pp. 97-110. Turnhout: Brepols Publishers.

Zarlino, Gioseffo (1558). Istitutioni harmoniche. Venecia: Francesco dei Francheschi Senese.

Zarlino, Gioseffo (1571). Dimonstrationi harmoniche. Venecia: Francesco Senese.

Zarlino, Gioseffo (1588). Sopplimenti musicali. Venecia: Francesco dei Francheschi Senese.

Published

2021-01-21

How to Cite

Espinoza, L., Redmond, J., Palacios Torres, P. C., & Cortez Aguilera, I. (2021). Numerus surdus and musical harmony. On the equal temperament and the end of the Pythagorean reign of numbers. Revista De Humanidades De Valparaíso, (16), 137–167. https://doi.org/10.22370/rhv2020iss16pp137-167

Issue

Section

Articles